Tuesday, April 7, 2009

routine check up...gemokkkkkk.....

yesterday i went for my routine antenatal check up @ dr liu's dengan ditemani oleh encik azlan..waahh..masuk-masuk je klinik dr liu saya dah macam terperanjat.kosong..takde patient..dalam hati saya dah cakap,alaaaa..mesti dr liu ade kat delivery room ni,mesti ade delivery case..hehehhe..tetapi jangkaan saya meleset sama sekali,dr liu ada sebenarnya!waahh..amazed lagi sekali sebab dr ada tapi klinik kosong takde patient..hehhehehe...selalunye memang penuh gila klinik tu n sometimes ade patient terpaksa berdiri sebab terlampau penuh..kesian kadang- kadang bila saya tengok ibu-ibu mengandung kene berdiri tapi nak buat camne kan,saya pon pregnant juga..selalunye lama jugakla tunggu baru dapat masuk jumpa dr liu..

sebelum masuk jumpa dr,macam biasala,kene amik urine dulu n timbang berat..masa timbang berat tu saya dah terkasima,ya allah ya tuhanku,beratnya saya...68.1kg..ish ish..banyaknya naik..over dah ni..meh saya tunjuk kenaikan berat badan tak normal saya ni ok..oh ya,sumber berat badan ni saya dapatkan dari rekod dr..berat normal saya sebelum pregnant ialah 55kg..maknanya,berat badan saya dah bertambah sebanyak 13kg di sepanjang tempoh 29 minggu saya mengandung ni..banyak sangat tu..supposed,normal maximum weight gain ialah 2kg sebulan.tu pon dah kira macam banyak gak tu..
09/12/08 - 57.0kg
07/01/09 - 59.3kg
05/02/09 - 61.8kg
03/03/09 - 64.8kg
06/04/09 - 68.1kg

tapi saya memang bersalah dalam hal ni..uhuk uhuk..saya tak salahkan orang lain pon (hehehe..memang bukan salah orang lain pon la kan)..sebab saya memang kuat makan..saya suka makan..saya makan tak hingat dunia..dr liu reminded me yesterday,kene kurangkan makan salty food,kurangkan nasi,lebihkan sayur n buah-buahan etc la..ok la dr, i will try my very best...encik azlan dah jeling-jeling saya dah bila dr pesan macam tu,heheh..saya takut..encik azlan selalu pesan kat saya beringat-ingat bila makan,boleh makan tapi jangan berlebih-lebihan..hehehe..encik azlan pesan camtu sebab saya melampau bila makan..lepas makan nasi,makan coklat lak..pastu makan biskut,pastu makan roti..heheheh..pastu ajak encik azlan makan roti telur bawang kat subaidah plak...kalau bole memang tiap-tiap malam saya memang nak pegi makan roti telur bawang kat subaidah..camne la berat badan tak melampau-lampau naik kan..saya harus mengubah tabiat makan saya sedikit selepas ini..hehehe..doakan saya berjaya ya!

sebenarnya saya bukan apa,saya cuma takut baby saya terlampau besar n nati saya tak bole deliver secara normal..memang cita-cita dan harapan saya untuk deliver secara normal..kalaau bole,kalau bolela (dengan izin ALLAH) saya tak nak caesar..tapi apa-apa pun,saya kene cuba ubah tabiat pemakanan saya ni..semalam scan,berat baby dah 1.605 kg...dr kata normal,tapi saya macam rasa macam besar je..dr kata baby sihat n normal n dr liu memang confirm 100% positifve that our baby is girl..dari bulan january lagi dr liu memang dah confirmed that our baby is girl..sebenarnya,saya dan encik azlan really dont mind.baby girl ke baby boy ke pon takpe..as long as our baby is healthy..tapi since dr dah memang confirm n tiap-tiap bulan pegi check up pon dr kata baby girl,saya dan encik azlan dah banyak jugala beli baju-baju baby kaler pink..

oh ya..semalam saya dan encik azlan macam hampa sket sebab dr takleh nak capture gambar baby..dr kata,kepala baby dah kat bawah n tangan dia tutup muka..pemalu gak our baby ni eh..hehhe..takpela..nanti bila saya dah scan gambar-gambar 4d baby saya yg check up-check up sebelum ni nanti saya post kan la kat blog ni ya..tapi encik azlan kata,hidung baby macam hidung saya..heheheh..n encik azlan pon kata mulut baby pon muncung macam muncung saya..hahahahhaha..

*29weeks n 1day

4 comments:

  1. hahaha..aku masuk 8mos tambah 3kg..ko masuk 7mos tambah 4kg..kita serupa..sedih n insaf masa tuh je kan..pastu kalau nampak food,mkn mcm tak sedar diri.konon mkn utk baby..aku masa 7mos,baby weight is 1.3kg je.so kira baby ko agak besar lah eh..8mos last week pun baby aku baru 1.9kg..baby tak besar..mommy dia pula yang membersar

    ReplyDelete
  2. waaa...gemoknyeeeee...takutnyeeeee....baby besar eh?waaaa...takutttt

    ReplyDelete
  3. aku hepi..sbb aku naik 800g je check up 34w haritu..heheh..aku bangga dgn diri aku.bangga sampai kena post comment kat blog ko..sila la puji aku..sila la..sila la

    ReplyDelete
  4. waahh..congrats..hebatnye naik xsmpi 1kg..jeles ni..

    ReplyDelete